Vastaukseni vaalikoneen 3. osan (Kotiseutu) kysymyksiin löytyy täältä.
Kaupunki
16. Pääkaupunkiseudulla tulisi ottaa käyttöön ruuhkamaksut.
Jokseenkin samaa mieltä.
Ruuhkamaksuasiaa pitäisi vielä selvittää lisää. Paljonko maksujärjestelmän ylläpito maksaisi? Paljonko siis ruuhkamaksuilla saataisiin kerättyä rahaa joukkoliikenteen kehittämiseen? Jos hyötysuhde olisi hyvä ja tasapuolinen malli ruuhkamaksujen keräämiselle löydettäisiin, voitaisiin ruuhkamaksut ottaa käyttöön.
17. Joukkoliikenteen kustannukset pitää rahoittaa mieluummin korottamalla veroja kuin matkalippujen hintoja.
Jokseenkin samaa mieltä.
Joitakin veroja, kuten rakentamattomien maa-alueiden verotusta, voidaan nostaa, jos sillä saadaan estettyä matkalippujen hintojen korotus. Lippujen hintoja itse asiassa korotettiin juuri ensi vuodeksi Vihreiden vastustuksesta huolimatta. Mielestäni ne ovat jo nyt turhan korkeat.
18. Tornitalot sopivat Espooseen.
Jokseenkin samaa mieltä.
Keilaniemeen voidaan kaavoittaa korkeaa toimistorakentamista. Sinne, jos minne, tornirakentaminen sopii. Keilaniemi on hyvien yhteyksien päässä Helsingistä ja korkeat rakennukset tekisivät Länsiväylältä katsottuna kaupungin siluetista entistä komeamman.
Sen sijaan asuntorakentamisessa olisin maltillisempi. On tärkeää, että kaupunki on ihmisen mittakaavassa ja tuntuu kotoisalta. Korkeat tornit aiheuttavat pahimmillaan varjoisia pihoja ja tuulitunneleita. Kannatan kyllä tiivistä rakentamista metro- ja juna-asemien lähelle, mutta tiiviin rakentamisen ei tarvitse tarkoittaa kolkkoja pilvenpiirtäjiä.
Mikäli metroa saadaan jatkettua Kivenlahteen tai jopa Saunalahteen asti, luodaan samalla viisi tai kuusi uutta metronvarsikaupunginosaa. Ihan heti ei kaavoitettava, hyvien joukkoliikenneyhteyksien päässä oleva maa-ala olisi siis Espoosta lopussa.
19. Espoon pitää jatkaa Länsimetroa Matinkylästä Kivenlahteen vaikka valtio ei osallistuisi kustannuksiin.
Täysin samaa mieltä.
Rakennustyöt olisi hyvä pyrkiä aloittamaan heti nykyisen metrotyömaan valmistuttua. Länsimetron jatko toisi yli 50 000 asukasta ja viisi/kuusi uutta kaupunginosaa (Finnoon, Kaitaan, Soukan, Espoonlahden ja Kivenlahtden sekä varikkoratkaisusta riippuen myös Saunalahden) nopean ja tehokkaan julkisen liikenteen piiriin. Metroon panostaminen on kestävän kehityksen periaatteiden mukaista ja yhdistää Espoon kiinteästi pääkaupunkiseudun julkisen liikenteen verkkoon.
Valtio tosin olisi hyvä saada osallistumaan kustannuksiin, mutta mikäli se on mahdotonta, pitää rahoitus löytää muualta.
20. Kunnassani on valittava kunnanosavaltuustoja, jotta asukkaat saisivat paremmin äänensä kuuluviin.
Täysin samaa mieltä.
Nythän kaupunginosilla voi olla asukasyhdistyksiä, mutta kuinka paljon niiden kannanottoja todella kuunnellaan? Kunnanosavaltuustojen luominen liittäisi paikallisten asukkaiden kuulemisen tiiviisti muuhun kunnan päätöksentekoon.
Erityisesti mikäli pääkaupunkiseudun kunnat yhdistetään, on pienemmille kaupunginosavaltuustoille tarvetta, jottei päätöksenteko asukkaiden lähiasioista karkaa liian kauas.
21. Joukkoliikenteen lipunhintoja pitää laskea kotikunnassani
Täysin samaa mieltä.
Joukkoliikenteen hintoja korotettiin juuri ensi vuodeksi Vihreiden vastustuksesta huolimatta. Yöbussin lippujen hinta on niin kova, että pari aikuista ihmistä kulkee taksilla lähes samaan hintaan kuin bussilla. Joukkoliikenteen hintojen pitää pysyä kohtuullisina, jotta sen käyttäminen on kannattavaa.
22. Pyöräteitä pitää kunnassani lisätä, vaikka se tapahtuisi autoilijoiden kustannuksella.
Jokseenkin samaa mieltä.
Kaikissa uusissa hankkeissa pyörätiet on otettava huomioon. En kuitenkaan usko, että pyöräteiden huomioimista tarvitsee tehdä autoilijoiden kustannuksella vaan osana alueen suunnittelua.
23. Minkä seuraavista sijoittaisit mieluiten oman kotisi välittömään läheisyyteen? Valitse yksi vaihtoehto: asunnottomien yömaja, huumeruiskujen vaihtopiste, turvapaikanhakijoiden vastaanottokeskus, ongelmanuorten hoitokoti, päihtyneiden katkaisuasema.
Turvapaikanhakijoiden vastaanottokeskuksen.
Asun Mankkaalla pientalovaltaisella alueella. Mielestäni sellaiset keskukset, joissa käydään päivittäin tai viikoittain sopivat paremmin kaupungin keskustoihin hyvien liikenneyhteyksien päähän eikä asuinalueelle. Turvapaikanhakijoiden vastaanottokeskus puolestaan on turvapaikanhakijoiden koti. Jotkut asuvat siellä viikon, toiset vuoden, mutta kuitenkin se on heidän kotinsa ja siksi sopii mielestäni paremmin asuinalueelle.
Vastaukseni vaalikoneen 5. osan (Huomisen kunta) kysymyksiin löytyy täältä.