Tänään vihdoin ja viimein avautui Länsimetron jatke ja metrolla toden totta pääsee Kivenlahteen. Tämä on valtavan iso asia läntiselle Espoolle, jossa on käynnissä monia kaupunkikehityshankkeita. 

Viiden uuden metroaseman myötä jatkossa yhä useampi espoolainen voi asua hyvien joukkoliikenneyhteyksien ja palvelujen äärellä. Lippulaivan kauppakeskuksesta tulee houkutteleva asiointipaikka yhä useammalle ja tulevaisuudessa Kivenlahden Kiviruukin alueesta kehittyy vetovoimainen clean tech -työ- ja opiskelupaikkojen keskittymä. Finnooseen kohoaa aivan uusi kaupunkikeskusta korkeine tornitaloineen ja Kaitaa ja Soukka tiivistyvät.

Toimiva raideliikenne tekee asemaseuduista kiinnostavia paikkoja liiketoiminnalle ja maan arvon kohoamisen myötä myös kovan rahan asuntorakentajat kiinnostuvat alueista. Osuvasti HSL:n metroissa pyörivissä mainoksissakin vitsaillaan, että: ”Se hetki, kun alat katsoa Soukkaa sillä silmällä.” 😄

Samalla tulee huolehtia siitä, että Länsi-Espoossa riittää vastaisuudessakin lähimetsiä ja, että uusi rakentaminen on laadukasta, viihtyvyyttä lisäävää. 

Pääkaupunkiseutu ei toimi ilman hyvää joukkoliikennettä. Siksi onkin tärkeää, että valtio tukee sitä nykyistä paremmin. Ei ole kenenkään etu, että pääkaupunkiseudun toimivuudelle elintärkeiden raidehankkeiden rakentaminen uhkaa nostaa lippujen hintoja kohtuuttomasti. Muissa Euroopan maissa kaupungit saavat joukkoliikenteen pyörittämiseen aivan eri tavalla rahaa valtiolta ja tämä pitäisi huomioida seuraavassa hallitusohjelmassa. 

Mutta. Tänään juhlitaan. Avajaistunnelmat jatkuvat klo 10 Lippulaivalla. Tervetuloa! ⭐️

 

Kirjoitus ilmestyi osana vuoden 2022 joulukalenteriani, jossa pureuduin ajankohtaisiin poliittisiin teemoihin, joista mielestäni oli syytä puhua ennen kevään 2023 eduskuntavaaleja. 

 

3. Joukkoliikenne
Tagged on: