Tänään oli uuden valtuuston perehdytyksen 4. osa: kiertoajelu. Kuin luokkaretkelle konsanaan pakkauduimme bussiin ja tutustuimme Espoon kehittämiskohteisiin kuten Suurpeltoon, Tapiolaan ja länsimetron tunneleihin. Sen aikana väistyvä hallitus piti viimeisen kokouksensa ja päätti esittää valtuuston päätettäväksi, ettei Espoo ole mukana HUS:in, Helsingin, Vantaan, Kauniaisten ja Keravan yhteisessä potilastietojärjestelmässä eli Apotti-hankkeessa.
Asia tuli sikäli yllätyksenä, ettei se ollut lainkaan valtuuston seuraavan kokouksen esityslistalla. Myös jyrkkä irtautuminen hankkeesta oli yllätys, kun kaikki tuntuivat odottavan jonkinlaista puoltavaa kantaa tiukoin rajaehdoin höystettynä. Hallituksellekin Apotti-päätösehdotus oli tullut pikaisessa aikataulussa vasta muutamaa tuntia ennen kokousta. Joko virkamiehet työstivät uutterasti materiaalia loppuun asti tai sitten kansalaiskeskustelu oli tarkoitus pitää mahdollisimman vähäisenä.
Illan valtuustoryhmän kokoukseen saimme käsiimme päätökseen liittyvän materiaalin sekä paikalle Espoon perusturvajohtaja Juha Metson, joka ystävällisesti valotti asiaa laajemmin. Perustelut Apotista irtaantumiselle olivat kuitenkin niin vahvat, ettei päätöksessä voi moittia muuta kuin menettelytapaa, jolla se tuotiin hallituksen käsittelyyn. Perustelut pähkinänkuoressa:
– Apotin isot taloudelliset ja toiminnalliset riskit
– Yhden tietojärjestelmätoimittajan loukkuun jääminen. Espoon nykyistä potilastietojärjestelmää voidaan sen sijaan lähteä kehittämään osissa ja näin ollen myös hankinnan, käyttöönoton ja toiminnan riskit ovat pienemmät.
– Apotti-hankkeen on arvioitu valmistuvan vasta vuonna 2017, kun taas Espoon nykyistä järjestelmää päästään kehittämään pienemmissä osissa heti.
– Tuleva sote- ja kuntauudistus mutkistavat Apotin suunnittelua entisestään.
– Apotti-hankkeen takana olevien seitsemän toimijan yhteisen strategian puute.
– Apottia on lähdetty kehittämään väärästä päästä eli ajatuksella, että uusi tietojärjestelmä parantaisi toiminnallisia ongelmia, kun ratkaisu olisi pitänyt aloittaa muuttamalla toimintatapoja.
– Valtakunnallinen Kanta-arkisto on tulossa voimaan ennen Apotin valmistumista, mikä mahdollistaa tiedon kulun myös pääkaupunkiseudulla. Irtautumispäätökseen kuuluu, että Espoon omaa potilastietojärjestelmää kehitetään yhteensopivaksi tämän sekä toki tulevan Apotin kanssa.
– HUS on irtisanonut vanhan järjestelmänsä ja Vantaan järjestelmä on vanhentumassa. Espoo ei kuitenkaan ollut samanlaisessa pattitilanteessa, joten yhtä suurta tarvetta Apotille ei ollut.
Nyt sitten on vaan varmistettava, että Espoon järjestelmän kehittäminen aloitetaan eikä vaan meinata. Nykyjärjestelmässä on nimittäin puutteensa, minkä vuoksi Apottiin alunperin lähdettiin mukaan. Parempi kuitenkin kehittää halvemmalla vanhasta järjestelmästä toimiva, kuin kalliilla uusi järjestelmä, joka on pahimmillaan sutta ja sekundaa.