Ensimmäinen valtuuston kokous meni päätösten osalta hyvin, mutta pitkähän se oli kuin nälkävuosi ja siihen saa kuulemma tottua. Lehdistö räiski kuvia, kun Timo Soini sai Jyrki Kasvilta puheenjohtajan käädyn. Lyhyen poseeraustuokion jälkeen Soini piti joidenkin mielestä vähän laimean, omasta mielestäni oikein hyvin tilaisuuteen sopivan, valtuuston yhteishenkeä nostattavan puheen.
Puheen jälkeen kokous keskeytettiin, jotta Metropolialueen esiselvitystyöryhmä pääsi lyhyesti selostamaan esityksensä ja vastaamaan valtuuston kysymyksiin. Mitään uutta ei tullut esille, mikäli oli lukenut kyseisen esiselvityksen. Käytännössä mitään, mitä ei ole selvitykseen kirjattu, ei ole lyöty lukkoon tai ei ole kuulunut ryhmälle annettuun tehtävänantoon. Esimerkiksi metropolivaltuuston kokoa ja vaalipiirejä ei ole tutkittu tarkemmin.
Seuraavaksi oli vaalilautakunnan asettaminen ja kaupungin hallituksen, sen jaostojen ja lautakuntien vaalit sekä perustettavien poikkihallinnollisten kehitysohjelmien ohjausryhmien nimeäminen. Vaalit menivät odotetusti nuijaa kopauttamalla. Draama alkoi vasta poikkihallinnollisten kehitysohjelmien ohjausryhmien nimeämisestä. Perussuomalaiset olivat nimenneet Kilpailukyky, innovatiivisuus ja yrittäjyys-ohjelmaryhmän varapuheenjohtajaksi henkilön, joka ei ollut varsinainen valtuutettu ja sen vuoksi ei muiden puolueiden mukaan voi toimia tehtävässä. Muut puolueet kokivat, että perussuomalaiset eivät halunneet noudattaa yhdessä luotuja pelisääntöjä. Heille annettiin mahdollisuus vaihtaa henkilöä ja siten pitää varapuheenjohtajan paikkansa, mutta tähän he eivät suostuneet. Pääsimme ensimmäistä kertaa käyttämään äänestyskonetta. Varapuheenjohtajuus siirtyi kokoomukselle, sillä heidän edustajansa olivat ainoita kyseisen ohjausryhmän valtuutettuja. Kurt Byman (PerusS/Sit.) jätti päätöksestä eriävän mielipiteensä suunnilleen lauseella: ”Tämä ei jää tähän.” Näin ensikertalaisesta tuntui harmittavalta, että tuollaista vääntöä tarvitsee käydä valtuuston kokouksissa. Kyllä niiden paikka olisi ollut jo aikaisemmin neuvotteluissa.
Tästä keskustelusta väsähtäneinä pidettiin tauko, jonka jälkeen oli ihana kuulla puolueet niinkin yksimielisinä Apotti-hankkeesta. Odotetusti Espoo jättäytyi siitä pois yksimielisesti. Uskon, että tällaisen päätöksen jälkeen koko valtuustolle sekä sosiaali- ja terveyslautakunnalle on tärkeää pitää huolta, että Espoon oman järjestelmän kehittäminen todella toteutuu.
Kiinteistö Oy Opinmäen Kampuksen lainalle myönnettiin kaupungin omavelkainen takaus. Jukka Kilpi (PerusS/Sit.) esitti toivomuksen, että ”mahdollisten muiden osakkaiden mukaantulo Koy Opinmäen Kampukseen tuodaan valtuuston tiedoksi ja käsiteltäväksi ja että yhtiön kaupungilta perimät vuokrat ovat kohtuullisia…” Toivomusta ja sen ympärillä käytyä keskustelua pidettiin käsiteltävään asiaan kuulumattomana ja toivomusta outona. Olavi Louko vakuutteli, ettei vuokrissa muutenkaan ole ilmaa. Toivomus hylättiin.
Pääkaupunkiseudun kaupunkien uusi yhteistyösopimus hyväksyttiin, mutta ei taaskaan keskustelutta. Kurt Byman (PerusS/Sit.) esitti toivomuksen, että Perussuomalaiset saisivat paikan pääkaupunginseudun koordinaatioryhmään. Tosiasiassa paikat oli jo jaettu, eikä Perussuomalaiset olleet sellaista paikkaneuvotteluissa itselleen vaatineet/saaneet. Keskustelu oli saamassa jo farssimaisia piirteitä, kun Vasemmisto ilmoitti, että jos Espoon valtuusto toivoo Perussuomalaisille paikkoja ryhmästä, silloin se haluaa, että Espoo toivoo myös ettei Vasemmistoliitto menetä omiaan. Soini ei ottanut lopulta toivomusta käsittelyyn lainkaan, sillä ei halunnut ensimmäisessä kokouksessaan Espoon valtuuston enemmistön toivovan, ettei Perussuomalaiset saa paikkaa koordinaatioryhmässä. Hyvä veto Soinilta.
Matinkylä, Tiistinniitty IIa, asemakaava ja Sirpa Hertellin (Vihr.) tekemä toivomusesitys pyöräteiden huomioon ottamisesta Länsiväylän eteläpuolella hyväksyttiin yksimielisesti. Laukkanen (KD), joka on itsekin aiemmin asunut kaava-alueella kiitteli kaupunkisuunnittelulautakuntaa hyvästä työstä.
Viimeiseksi jäi Mari Nevalaisen (Vihr.) valtuustoaloite lapsiperheille tarjottavien kodin- ja lastenhoitopalveluiden selvittämiseksi. Siitä tehtiin parikin toivomusta, mm. palveluiden maksun poistosta aiheutuvien kustannusten selvittämisestä (Nevalainen ja Hemnell, rkp) sekä kotipalvelun tiedottamisen parantamisesta (Nevalainen). Kokoomuksen Lintunen teki kuitenkin esityksen, että aloite palautettaisiin hallitukselle ja siihen lähtivät muutkin puolueet mukaan, joten toivomuksia ei tarvittu. Aloite on sikäli tärkeä, että oikea-aikaisella kotihoitopalvelulla voidaan ehkäistä pienten lasten vanhempien uupumusta, puuttua perheiden ongelmiin ennen kuin tilanteet kriisiytyy.
Kun kokous loppui, kello oli jo lähempänä puolta kahtatoista. Teatteriharrastukseni on vaihtunut poliittiseen draamaan. Onneksi pidän teatterista, sillä sitä on luvassa jatkossakin. Livenä näitä esityksiä voi katsoa myös Espoon nettisivuilta.
Uudelle valtuutetulle on tietysti vaikeaa nähdä ja ymmärtää, mitä asioiden valmistelussa on tapahtunut, kun käsillä on vaan kokouksen esityslista. Olin ryhmän neuvottelija paikkajakotoimikunnassa, ja siellä ohjausryhmät rinnastettiin 1-luokan lautakuntiin, jossa varapuheenjohtajaksi kelpaa varavaltuutettu. Kuten varmaan kokouksessa kävi ilmi, mitään sellaisia kirjattuja sääntöjä tai mitä sanottiin ”yhdessä luotuja pelisääntöjä” ei ole tehty, missä olisi poikettu 1-luokan lautakunnista jopa ohjesääntöön kirjatuista pätevyysvaatimuksista.
Ainoa ja ensimmäistä kertaa asia esiintyi kaupunginhallituksen esityslistassa 7.1.2013, eikä sielläkään viitattu mihinkään, missä siitä olisi päätetty. Luottamusmiespaikoista oli ryhmien välillä päätetty jo marraskuussa 2012 ja ne oli joulukuussa jaettu, eikä silloin ollut niistä mitään puhetta eikä silloin siis voitu asiasta vääntää, kuten olit toivonut koska sitä ongelmaa ei ollut.
Sellainen henkilö, joka on ollut ryhmässä jakamassa luottamushenkilöpaikat tietää, että kysessä on iso ja herkkä palapeli, jota ei mielellään lähdetä avaamaan uudestaan, kun se on saatu koottua.
Itse asiassa johtoryhmät eivät johda mitään, niillä ei ole tavoitteita, ohjelmaa, päätösvaltaa, ohjesääntöä eikä alaisia. Ne ovat kunnallislain ulkopuolella olevia keskusteluryhmiä, joiden tehtäviä ja menettelyjä ei ole vielä riittävästi mietitty. Ainoa mitä on niistä päätetty on, että jäsenille maksetaan kokouksista palkkiota. Siksi tuulesta temmatut varapuheenjohtajan pätevyysvaatimukset ovat oitoja ja poikkeuksellisia.
Uutena valtuutettuna tulet vielä oppimaan paljon. Ei politiikka mitään reilua peliä ole. Tulet myös näkemään, miten perussuomalaisia jatkossakin yritetään uutena ryhmänä sortaa ja huijata. Tässäkin tapauksessa ryöstettiin vartapuheenjohtajuus kokoomukselle. Kai silloin on oikeus nousta puolustautumaan vai pitäisikö vain nöyristellä ja tyytyä huonompaan osaan? Eivät vihreät ainakaan niin ole tehneet.
Kiitos kommentistasi Kurt. Olet oikeassa, paljon opittavaa minulla vielä on. Toki toivon, että voisimme viedä tätä politiikkaa ainakin Espoossa reilumpaan suuntaan. Meitä on nyt 75 vaaleilla valittua valtuutettua, joiden joukossa on paljon uusia. Me voimme muuttaa käytäntöjä reilumpaan ja avoimempaan suuntaan. Pistetään uudet tuulet puhaltamaan. 🙂